wtorek, 28 października 2014

16 listopada coraz bliżej!


Jak co cztery lata w mieście zawisły billboardy z kandydatami na urząd prezydenta Warszawy. Co kadencję możemy oddać się przyjemności wczytania lub wsłuchania w litanię wyborczych obietnic, planów i marzeń. Dzisiaj pochyliliśmy się nad planami transportowymi kandydatów na fotel szefa naszego miasta. Okazuje się, że niektórzy z nich mają ich bardzo wiele, a niektórzy nie przywiązują szczególnej wagi do tego tematu.

Naszą podróż zaczniemy od gabinetu urzędującej obecnie Pani Prezydent Hanny Gronkiewicz-Waltz. Ubiegająca się o reelekcję kandydatka Platformy Obywatelskiej w swoim programie jako priorytet wskazuje uprzywilejowanie komunikacji miejskiej nad transportem prywatnym. Zapowiada rozbudowę II linii metra o kolejnych 11 stacji, pozyskanie pieniędzy z UE na nowe linie tramwajowe (nie wskazuje jednak jakie), budowę kolejnych 9 parkingów w systemie “Parkuj i Jedź”, zakup nowoczesnego taboru tramwajowego, autobusowego i kolejowego, a także budowę i rozwój linii autobusowych dowożących do metra oraz linii kolejowej. Ponadto zapowiadane jest stworzenie sieci wypożyczalni samochodów miejskich oraz popularyzacja idei car-sharing. Hanna Gronkiewicz-Waltz planuje także inwestycje w sieć drogową domknięcie obwodnic śródmiejskiej i ekspresowej, budowa kolejnych połączeń międzydzielnicowych).


Kandydat Prawa i Sprawiedliwości Jacek Sasin planuje wprowadzenie bezpłatnej komunikacji miejskiej dla wszystkich płacących podatki w Warszawie. Zapowiada także nadanie priorytetu komunikacji publicznej, w szczególności komunikacji szynowej - także u niego czytamy o rozbudowie II linii metra i budowie nowych linii tramwajowych (nadal nie wiemy jakich). Do tego dochodzi wprowadzenie kolejnych buspasów i tram-buspasów, na które kandydat chce wprowadzić skutery i motory. Planuje on także domknięcie sieci ścieżek rowerowych. Podobnie, jak u Hanny Gronkiewicz-Waltz, czytamy w programie Jacka Sasina o rozwoju infrastruktury drogowej.

Zielonych reprezentuje w tej kampanii Joanna Erbel. Dla aktywistki priorytetem jest oddanie chodników pieszym i zachęta mieszkańców do pokonywania różnych dystansów w mieście właśnie na nogach. Oprócz tego Joanna Erbel stawia na ruch rowerowy - rozbudowany i zintegrowany jego system. Służbowe auta urzędników wymieniłaby chętnie na rowery, za których używanie spotykałyby pracowników bonifikaty. W programie kandydatki czytamy także o aglomeracyjnym szynowym systemie komunikacji miejskiej, a także zapewnienia o dostosowaniu komunikacji do rytmu życia wielkiego miasta. Według Joanny Erbel każda dzielnica powinna mieć wygodne połączenie szynowe z resztą miasta, a komunikacja miejska bezwzględny priorytet. Oprócz tego kandydatka planuje wprowadzić bilety 20-minutowe za 2 zł.

Piotr Guział, kandydat Warszawskiej Wspólnoty Samorządowej, planuje obniżyć o połowę cenę biletów okresowych, a także bezpłatne przejazdy dla studentów. Sprzeciwia się idei biletów jednorazowych za 2 zł. Ponadto kandydat proponuje obniżenie opłat za parkowanie dla mieszkańców Warszawy, a zwiększone opłaty dla kierowców spoza miasta. Do tego zapewnia o wybudowaniu parkingów pod placami Powstańców Warszawy, Trzech Krzyży, Wilsona, Konstytucji i Teatralnym oraz oddanie warszawiakom miejsc, które obecnie zajmują parkingi naziemne. Piotr Guział planuje poszerzyć system buspasów oraz wpuścić na nie rodziny wielodzietne, a także rozbudować system ścieżek rowerowych w stolicy.
Kandydat SLD Sebastian Wierzbicki planuje tanią komunikację miejską kosztem cięć w administracji Zarządu Transportu Miejskiego.

Andrzej Gorayski, który reprezentuje Demokrację Bezpośrednią, także poszukałby oszczędności w administracji ZTM. Stawia dodatkowo na rozwój systemu kolei metropolitarnej.
Kandydatka Ruchu Sprawiedliwości Społecznej Agata Nosal - Ikonowicz podkreśla w swoim programie jedynie, że zależy jej na taniej komunikacji miejskiej w Warszawie.
Niestety nie udało nam się dotrzeć do programów Mariusza Dzierżawskiego (Warszawa dla Rodziny), Andrzeja Rozenka (Komitet Wyborczy Wyborców Andrzeja Rozenka), Przemysława Wiplera (Kongres Nowej Prawicy) oraz Zbigniewa Wrzesińskiego (Wspólnota Patriotyzm Solidarność).


Kto będzie rządził Warszawą i jak wpłynie na rozwój transportu w stolicy? Pamiętajcie, żeby 16 listopada iść do urn i oddać swój głos!


(tekst: motorniczy Kuba, grafika: Komputer Świat_

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz