1. Co wydarzyło się przez
ostatnie 4 lata na rzecz komunikacji szynowej na Ochocie? Jak Państwo działali
w tej kwestii?
Między innymi głosem radnej Ochocian zostało przyjęte Stanowisko Rady Dzielnicy Ochota w sprawie budowy linii tramwajowej od Dworca Zachodniego do ul. Puławskiej. Zaprosiliśmy „Ochota na tramwaj!” do udziału w Trzecim Pikniku Ochocian (czerwiec 2014) w celu przedstawienia tego pomysłu mieszkańcom naszej dzielnicy.
Biorąc pod uwagę, że inwestycja w szybki, wygodny i nowoczesny transport szynowy to najlepszy sposób na odkorkowanie miasta, trudno jest nam zrozumieć bardzo niski poziom zainteresowania władz Warszawy tą kwestią – przez ostatnie 4 lata w sprawie rozwoju komunikacji szynowej na Ochocie praktycznie nic się nie wydarzyło.
Między innymi głosem radnej Ochocian zostało przyjęte Stanowisko Rady Dzielnicy Ochota w sprawie budowy linii tramwajowej od Dworca Zachodniego do ul. Puławskiej. Zaprosiliśmy „Ochota na tramwaj!” do udziału w Trzecim Pikniku Ochocian (czerwiec 2014) w celu przedstawienia tego pomysłu mieszkańcom naszej dzielnicy.
Biorąc pod uwagę, że inwestycja w szybki, wygodny i nowoczesny transport szynowy to najlepszy sposób na odkorkowanie miasta, trudno jest nam zrozumieć bardzo niski poziom zainteresowania władz Warszawy tą kwestią – przez ostatnie 4 lata w sprawie rozwoju komunikacji szynowej na Ochocie praktycznie nic się nie wydarzyło.
2. Co w Państwa programie wyborczym dotyczy rozwoju komunikacji
szynowej na Ochocie?
Domagamy się budowy planowanej linii tramwajowej
łączącej Ochotę z Mokotowem (i dalej z Wilanowem). W ramach tej inwestycji w
naszej dzielnicy powinno powstać zielone torowisko, po którym będą jeździć
nowoczesne, ciche tramwaje. Zastosowanie obu tych rozwiązań pozwoli znacząco
obniżyć poziom hałasu i sprawić, że taka linia nie będzie uciążliwa dla
okolicznych mieszkańców. Możliwość sfinansowania tej inwestycji ze środków
unijnych oznacza, że bardzo realna jest jej realizacja. Dlatego niezbędna jest
aktywność władz Ochoty, w tym rady dzielnicy, aby władze Warszawy nie
zdecydowały się na wariant inwestycji ograniczony do odcinka Mokotów–Wilanów.
Uważamy przy tym, że fatalnie się stało, że wiadukt nad Rondem Zesłańców
Syberyjskich został zbudowany w sposób uniemożliwiający poprowadzenie tramwaju
przez to miejsce i łatwe połączenie z linią na Woli.
Chcemy także, żeby przy remontach
przystanków i stacji kolejowych uwzględniano komfort i bezpieczeństwo pieszych.
Dlatego będziemy wnioskować, żeby przy schodach na stacjach kolejowych
montowano pochylnie umożliwiające wygodne dotarcie z wózkiem czy rowerem, a
także osobom niepełnosprawnym poruszających się na wózkach. Na przystankach tramwajowych
przejścia dla pieszych powinny być wyznaczane na ich obu końcach,.
3. Jak wyobrażają sobie Państwo komunikację szynową za 4 lata?
Z funkcjonującą linią tramwajową Ochota–Mokotów.
Oczekujemy od władz miasta wprowadzenia także innych zmian. Kluczowe jest uczynienie linii kolejowych
częścią systemu metra. W wypadku Ochoty dotyczy to przebiegających wzdłuż jej
granic linii średnicowej oraz linii wiodącej na lotnisko i do Piaseczna.
Konieczne jest pełne zintegrowanie taryf i rozkładów jazdy Kolei Mazowieckich z
SKM oraz zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów, budowa wygodnych
węzłów przesiadkowych i zintegrowanie jej z istniejącym systemem komunikacji
zbiorowej. Warta rozważenia jest także budowa nowych stacji na wysokości ulicy
Białobrzeskiej, przy centrum handlowym Reduta oraz przy ulicy Maszynowej.
Oczekujemy także, że zintegrowany system kierowania ruchem zapewniający
priorytet dla tramwajów obejmie ulicę Grójecką.
4. Po wybudowaniu odcinka obwodnicy miasta ruch na jednej z głównych
arterii miasta i dzielnicy - ul. Grójeckiej - zmalał. Jak widzą Państwo kwestię
uspokojenia ruchu na tej ulicy?
Grójecka powinna mieć charakter wielkomiejskiej
alei, a nie przelotowej drogi. Obecny stan ulicy Grójeckiej to jezdnie o
przesadnie dużej szerokości, chodniki zastawione samochodami tak, że miejscami
zostaje tylko metr szerokości i, na większości długości ulicy, brak
jakiejkolwiek infrastruktury rowerowej. Potrzebne są tu natychmiastowe zmiany.
Naszym zdaniem należy przede wszystkim przenieść parkowanie z chodników na
jezdnię i dzięki temu odzyskać pełną szerokość chodnika, zapewniając wygodę
poruszania się pieszym i uzyskując przyjazną przestrzeń – z ławkami, dodatkową
zielenią i ogródkami kawiarnianymi. Dodatkowo z jezdni należy wydzielić po obu
stronach pasy rowerowe, dzięki którym rowerzyści zjadą z chodników, co zwiększy
bezpieczeństwo i komfort pieszych. Jednocześnie przeniesienie parkowania z
chodników na jezdnię przy okazji zwiększy liczbę miejsc parkingowych. Obecnie
istnieje projekt wprowadzenia takich zmian na odcinku Plac Zawiszy–Wawelska,
który można niskim kosztem, po przeprowadzeniu konsultacji społecznych z
mieszkańcami, zrealizować w krótkim czasie.
5. Jaki mają Państwo pomysł na rozwój infrastruktury rowerowej na
Ochocie?
Po
pierwsze, należy rozwiązać problem najbardziej newralgiczny – czyli wyznaczyć
przejazdy rowerowe na skrzyżowaniu Banacha–Grójecka. Jest to fragment
najbardziej uczęszczanej w Warszawie trasy rowerowej, gdzie zbiegają się aż
cztery ścieżki rowerowe. Po drugie, należy wyznaczyć wspomniane już wyżej pasy
rowerowe na Grójeckiej. Po trzecie, należy wybudować drogę dla rowerów obok
głównej alei Pola Mokotowskiego – piesi mają prawo chodzić po parku, nie będąc
mijani co chwilę przez rowerzystów. Po czwarte, należy dokończyć budowę drogi
dla rowerów (lub wyznaczyć pasy rowerowe) na ulicy Szczęśliwickiej,
umożliwiając dojazd do Akademii Pedagogiki Specjalnej
Poza tym popieramy planowane przez
miasto inwestycje rowerowe na ulicach: Żwirki i Wigury, Raszyńskiej, Dickensa,
Grójecka (odcinek Instalatorów-Włodarzewska).
6. 2 lata temu, podczas EURO 2012, uruchomiono na ul. Żwirki i Wigury
bus-pas, który miał na celu ułatwienie podróżującym z lotniska dotarcie do
Centrum Warszawy. Okazał się on znaczącym udogodnieniem dla mieszkańców,
których czas podróży komunikacją miejską na tym odcinku się skrócił. Czy
planujecie Państwo działania na rzecz jego przywrócenia? W jakich innych
miejscach można uruchomić bus-pasy na Ochocie?
Popieramy przywrócenie
buspasa na ulicy Żwirki i Wigury, gdyż uważamy, że transport zbiorowy powinien
mieć priorytet. Warto przy tym zauważyć, że – jak pokazują pomiary ruchu –
wprowadzenie podobnego rozwiązania na ulicy Wawelskiej, wbrew niektórym prognozom, nie zwiększyło zakorkowania tej ulicy. Znacząco
za to zwiększyło liczbę pasażerów autobusów, gdyż część ludzi przesiadła się do
nich z samochodów. Dodatkowo uważamy, że do czasu budowy linii
tramwajowej należy wyznaczyć buspas na ulicy Bitwy Warszawskiej.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz