środa, 12 listopada 2014

Następny przystanek WYBORY #5: Odpowiadają OCHOCIANIE

Dziś publikujemy ostatnią odpowiedź, którą otrzymaliśmy od Łukasza Gawrysia z Ochocian. Za chwilę cisza wyborcza, więc do zobaczenia w nowej rzeczywistości 17 listopada! Trzymamy kciuki za zdrowy rozsądek :)


1. Co wydarzyło się przez ostatnie 4 lata na rzecz komunikacji szynowej na Ochocie? Jak Państwo działali w tej kwestii?

Między innymi głosem radnej Ochocian zostało przyjęte Stanowisko Rady Dzielnicy Ochota w sprawie budowy linii tramwajowej od Dworca Zachodniego do ul. Puławskiej. Zaprosiliśmy „Ochota na tramwaj!” do udziału w Trzecim Pikniku Ochocian (czerwiec 2014) w celu przedstawienia tego pomysłu mieszkańcom naszej dzielnicy.
Biorąc pod uwagę, że inwestycja w szybki, wygodny i nowoczesny transport szynowy to najlepszy sposób na odkorkowanie miasta, trudno jest nam zrozumieć bardzo niski poziom zainteresowania władz Warszawy tą kwestią – przez ostatnie 4 lata w sprawie rozwoju komunikacji szynowej na Ochocie praktycznie nic się nie wydarzyło.
2. Co w Państwa programie wyborczym dotyczy rozwoju komunikacji szynowej na Ochocie?
Domagamy się budowy planowanej linii tramwajowej łączącej Ochotę z Mokotowem (i dalej z Wilanowem). W ramach tej inwestycji w naszej dzielnicy powinno powstać zielone torowisko, po którym będą jeździć nowoczesne, ciche tramwaje. Zastosowanie obu tych rozwiązań pozwoli znacząco obniżyć poziom hałasu i sprawić, że taka linia nie będzie uciążliwa dla okolicznych mieszkańców. Możliwość sfinansowania tej inwestycji ze środków unijnych oznacza, że bardzo realna jest jej realizacja. Dlatego niezbędna jest aktywność władz Ochoty, w tym rady dzielnicy, aby władze Warszawy nie zdecydowały się na wariant inwestycji ograniczony do odcinka Mokotów–Wilanów. Uważamy przy tym, że fatalnie się stało, że wiadukt nad Rondem Zesłańców Syberyjskich został zbudowany w sposób uniemożliwiający poprowadzenie tramwaju przez to miejsce i łatwe połączenie z linią na Woli.
Chcemy także, żeby przy remontach przystanków i stacji kolejowych uwzględniano komfort i bezpieczeństwo pieszych. Dlatego będziemy wnioskować, żeby przy schodach na stacjach kolejowych montowano pochylnie umożliwiające wygodne dotarcie z wózkiem czy rowerem, a także osobom niepełnosprawnym poruszających się na wózkach. Na przystankach tramwajowych przejścia dla pieszych powinny być wyznaczane na ich obu końcach,.
3. Jak wyobrażają sobie Państwo komunikację szynową za 4 lata?
Z funkcjonującą linią tramwajową Ochota–Mokotów. Oczekujemy od władz miasta wprowadzenia także innych zmian. Kluczowe jest uczynienie linii kolejowych częścią systemu metra. W wypadku Ochoty dotyczy to przebiegających wzdłuż jej granic linii średnicowej oraz linii wiodącej na lotnisko i do Piaseczna. Konieczne jest pełne zintegrowanie taryf i rozkładów jazdy Kolei Mazowieckich z SKM oraz zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów, budowa wygodnych węzłów przesiadkowych i zintegrowanie jej z istniejącym systemem komunikacji zbiorowej. Warta rozważenia jest także budowa nowych stacji na wysokości ulicy Białobrzeskiej, przy centrum handlowym Reduta oraz przy ulicy Maszynowej. Oczekujemy także, że zintegrowany system kierowania ruchem zapewniający priorytet dla tramwajów obejmie ulicę Grójecką.

4. Po wybudowaniu odcinka obwodnicy miasta ruch na jednej z głównych arterii miasta i dzielnicy - ul. Grójeckiej - zmalał. Jak widzą Państwo kwestię uspokojenia ruchu na tej ulicy?
Grójecka powinna mieć charakter wielkomiejskiej alei, a nie przelotowej drogi. Obecny stan ulicy Grójeckiej to jezdnie o przesadnie dużej szerokości, chodniki zastawione samochodami tak, że miejscami zostaje tylko metr szerokości i, na większości długości ulicy, brak jakiejkolwiek infrastruktury rowerowej. Potrzebne są tu natychmiastowe zmiany. Naszym zdaniem należy przede wszystkim przenieść parkowanie z chodników na jezdnię i dzięki temu odzyskać pełną szerokość chodnika, zapewniając wygodę poruszania się pieszym i uzyskując przyjazną przestrzeń – z ławkami, dodatkową zielenią i ogródkami kawiarnianymi. Dodatkowo z jezdni należy wydzielić po obu stronach pasy rowerowe, dzięki którym rowerzyści zjadą z chodników, co zwiększy bezpieczeństwo i komfort pieszych. Jednocześnie przeniesienie parkowania z chodników na jezdnię przy okazji zwiększy liczbę miejsc parkingowych. Obecnie istnieje projekt wprowadzenia takich zmian na odcinku Plac Zawiszy–Wawelska, który można niskim kosztem, po przeprowadzeniu konsultacji społecznych z mieszkańcami, zrealizować w krótkim czasie.
5. Jaki mają Państwo pomysł na rozwój infrastruktury rowerowej na Ochocie?

Po pierwsze, należy rozwiązać problem najbardziej newralgiczny – czyli wyznaczyć przejazdy rowerowe na skrzyżowaniu Banacha–Grójecka. Jest to fragment najbardziej uczęszczanej w Warszawie trasy rowerowej, gdzie zbiegają się aż cztery ścieżki rowerowe. Po drugie, należy wyznaczyć wspomniane już wyżej pasy rowerowe na Grójeckiej. Po trzecie, należy wybudować drogę dla rowerów obok głównej alei Pola Mokotowskiego – piesi mają prawo chodzić po parku, nie będąc mijani co chwilę przez rowerzystów. Po czwarte, należy dokończyć budowę drogi dla rowerów (lub wyznaczyć pasy rowerowe) na ulicy Szczęśliwickiej, umożliwiając dojazd do Akademii Pedagogiki Specjalnej

Poza tym popieramy planowane przez miasto inwestycje rowerowe na ulicach: Żwirki i Wigury, Raszyńskiej, Dickensa, Grójecka (odcinek Instalatorów-Włodarzewska).
6. 2 lata temu, podczas EURO 2012, uruchomiono na ul. Żwirki i Wigury bus-pas, który miał na celu ułatwienie podróżującym z lotniska dotarcie do Centrum Warszawy. Okazał się on znaczącym udogodnieniem dla mieszkańców, których czas podróży komunikacją miejską na tym odcinku się skrócił. Czy planujecie Państwo działania na rzecz jego przywrócenia? W jakich innych miejscach można uruchomić bus-pasy na Ochocie?


Popieramy przywrócenie buspasa na ulicy Żwirki i Wigury, gdyż uważamy, że transport zbiorowy powinien mieć priorytet. Warto przy tym zauważyć, że – jak pokazują pomiary ruchu – wprowadzenie podobnego rozwiązania na ulicy Wawelskiej, wbrew niektórym prognozom, nie zwiększyło zakorkowania tej ulicy. Znacząco za to zwiększyło liczbę pasażerów autobusów, gdyż część ludzi przesiadła się do nich z samochodów. Dodatkowo uważamy, że do czasu budowy linii tramwajowej należy wyznaczyć buspas na ulicy Bitwy Warszawskiej. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz