wtorek, 25 listopada 2014

Kontrakt terytorialny tuż tuż

Jesteśmy kilka dni po pierwszej turze wyborów samorządowych. Mniej więcej wiadomo już jak rozkładają się siły władzy w stolicy. Przed nami jeszcze druga tura – w najbliższą niedzielę wybierzemy osobę, która będzie piastować urząd prezydenta Warszawy przez kolejne cztery lata. Startują Hanna Gronkiewicz–Waltz (PO) oraz Jacek Sasin (PiS).

Inwestycje w stolicy kosztują, żadna to tajemnica. Obserwujemy bardzo ważny etap, który zapisuje się na kartach historii naszego miasta – rozwój Warszawy przyspieszył kolosalnie przez ostatnie lata. Miło popatrzeć na zmieniającą się tkankę miejską, odrabiającą straty po poprzednim ustroju. Naturalnie wszelakie inwestycje stają się możliwe dzięki potężnemu zastrzykowi pieniędzy pozyskiwanych z europejskich funduszy. Co dalej? Trzeba mądrze pozyskiwać kolejne finanse. W dobie wyborów coraz częściej mówi się o pewnym ważnym dokumencie – kontrakcie terytorialnym. Czym on właściwie jest?

Dotyczy on najbliższej perspektywy finansowej UE na lata 2014-2020. Jest to umowa pomiędzy samorządem, a rządem pozwalająca na koordynację działań regionalnych. „Kontrakt terytorialny będzie narzędziem koordynacji działań rozwojowych pomiędzy rządem a samorządem regionalnym. Nie chodzi w nim tylko o wskazanie punktowych inwestycji, które województwo chciałoby zrealizować, ale o rzetelne rozpoznanie potrzeb rozwojowych i zestawienie ich z priorytetami krajowymi” (słowa wiceministra Pawła Orłowskiego z grudnia 2012).

W dokumencie tym zawarte zostaną cele i zadania poszczególnych jego sygnatariuszy oraz określone instrumenty ich realizacji. Będzie on przedmiotem negocjacji pomiędzy województwem, a rządem. Oprócz środków unijnych uwzględnione zostaną w nim także środki krajowe.

Sam kontrakt Będzie składał się z dwóch części. Część ogólna będzie taka sama dla wszystkich województw. Zostaną w niej opisane zasady jakimi posługują się podmioty zaangażowane w realizację kontraktu. Część szczegółowa odzwierciedli uzgodnione przez obie strony kontraktu strategiczne priorytety rozwojowe każdego z województw, będące wypadkową oczekiwań władz regionalnych, istotne także z punktu widzenia rozwoju kraju.

W części ogólnej znajdą się m.in.:
  • zasady dotyczące koncentracji tematycznej (czyli na co będą kierowane fundusze);
  • zasady dotyczące realizacji wymiaru terytorialnego, w tym wsparcia Obszarów Strategicznej Interwencji państwa (czyli szczególnie istotnych z punktu widzenia rozwoju kraju obszarów geograficznych, na które kierowane będą fundusze) i zastosowanie instrumentów rozwoju terytorialnego (np. zaproponowane przez Komisję Europejską w projektach rozporządzeń dla polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne i Rozwój kierowany przez społeczność lokalną);
  • algorytm podziału Funduszy Europejskich pomiędzy województwa;
  • zasady podziału Funduszy Europejskich pomiędzy poziom krajowy i regionalny;
  • dziedziny, na które będą kierowane środki w ramach krajowych polityk publicznych.
W części szczegółowej znajdą się m.in.:
  • ogólna charakterystyka województwa, w tym analiza jego mocnych stron i barier rozwojowych oraz rekomendowane działania prorozwojowe w odniesieniu do całego obszaru;
  • propozycje dziedzin, których wsparcie będzie priorytetem dla danego województwa;
  • propozycje priorytetowych inwestycji oraz ich wstępna wycena.
Co to oznacza? Krótko – realizacja wszelakich inwestycji w stolicy zależy w dużym stopniu od tego czy zostaną umieszczone w kontrakcie terytorialnym. Podpisana umowa będzie wyznaczała priorytetowe działania inwestycyjnie w naszym mieście. Obecna unijna perspektywa daje szansę na kolejny ogromny krok rozwojowy dla Warszawy. Wykorzystajmy to, wykorzystajmy doświadczenia z poprzednich programów finansowych. Trzymamy kciuki i zaklinamy kosmos, żeby nasza linia tramwajowa z Ronda Zesłańców Syberyjskich do Wilanowa w tym dokumencie została ujęta. Wtedy za mniej niż 10 lat spotkamy się w dwukierunkowym tramwaju linii 14 kursującym po nowej trasie z Ochoty do Wilanowa. Być może będzie to świeżo dostarczony do Warszawy Jazz Duo. Czekamy!



Na podstawie informacji Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz