czwartek, 16 kwietnia 2015

Relacja z nadzwyczajnej sesji Rady Dzielnicy Ochota ws. zagospodarowania Parku Zachodniego i budowy linii tramwajowej 15.04.2015

Wczoraj, 15 kwietnia 2015, w Urzędzie Dzielnicy Ochota odbyła się nadzwyczajna sesja rady dzielnicy, poświęcona planom zagospodarowania Parku Zachodniego oraz koncepcji budowy ochockiego odcinka linii tramwajowej Dworzec Zachodni – Wilanów.

Sesja miała charakter informacyjny, przygotowujący do przekazania projektantom Parku Zachodniego pomysłu zagospodarowania z uwagami mieszkańców, bowiem do 30 października 2015 ma zostać ukończony już projekt wykonawczy parku. Natomiast zadaniem przedstawiciela spółki Tramwaje Warszawskie, Wojciecha Bartelskiego, stało się przekazanie jak najaktualniejszej informacji nt. przebiegu linii tramwajowej, postulowanej m.in. przez naszą inicjatywę.

Zdaniem wiceburmistrza Dzielnicy Ochota – Grzegorza Wysockiego – niezwykle istotnym celem jest, aby jak najszybciej, jeszcze w tej kadencji samorządowej, zrealizować zarówno plan dotyczący Parku Zachodniego, jak i linii tramwajowej Dworzec Zachodni – Wilanów. Połączenie Ochoty z Mokotowem to sprawa nie cierpiąca zwłoki!

W kwestii planów budowy linii tramwajowej, zostały przedstawione następujące ustalenia:
  • w chwili obecnej Tramwaje Warszawskie są na etapie prac studyjnych, które zostaną przekazane prezydent m. st. Warszawy, a następnie przekazane do decyzji środowiskowej;
  • rozpatrywane są 3 warianty poprowadzenia linii przez Ochotę:
    • I wariant: środkiem pasa zieleni ul. Bitwy Warszawskiej 1920 (szerokość torowiska ok. 9m) z pętlą na ul. Banacha
    • II wariant: zakłada, że na wysokości Medicoveru tramwaj będzie zjeżdżał w półtunel, a następnie wjeżdżał w tunel łączący z nowym terminalem Dworca Zachodniego
    • III wariant: zakłada, że na wysokości ul. Szczęśliwickiej tramwaj będzie zjeżdżał w półtunel, a następnie wjeżdżał w tunel pod Parkiem Zachodnim
Tramwaje Warszawskie przychylają się do wariantów z półtunelami i tunelami, ponieważ zmniejszy to ilość przystanków i czas przejazdu.

Wojciech Bartelski (przedstawiciel Tramwajów Warszawskich) przypomniał, że pod klasyczny układ ulic był wcześniej przygotowany plan zagospodarowania, który ostatecznie nie wszedł w życie. Odniósł się także do faktu, że specjalnie pod perspektywę tramwaju został wtedy przygotowany tunel kolejowy w Alei Prymasa Tysiąclecia, który obecnie funkcjonuje w ruchu samochodowym.
Bartelski uspokajał, że wg oceny TW nie wchodzi w grę opcja z pętlą w Parku Zachodnim, a tramwaj musi dotrzeć do Dworca Zachodniego. Prawdopodobnie w ogóle nie będzie dla tej linii pętli naziemnej na tym odcinku, tramwaj będzie zawracał w tunelu Dworca Zachodniego.

Tramwaje Warszawskie poczynią również wszelkie starania, aby do końca 2016 roku uzyskać wszystkie decyzje środowiskowe przy konsultacji przebiegu linii z władzami dzielnicy Ochota oraz mieszkańcami. Budowa linii ma rozpocząć się w 2019 roku, a do jej prowadzenia potrzebny będzie 15-20 metrowy pas przeznaczony na prace drogowe.
Głównymi celami TW przy realizacji inwestycji jest maksymalny komfort podróżowania oraz jak największa symbioza z przyrodą, dlatego podtrzymują zdanie o jak najkrótszym przebiegu tejże linii tramwajowej.

Dalszy ciąg linii tramwajowej ma prowadzić osią ul. Bitwy Warszawskiej 1920 i ul. Grójeckiej, południowym krańcem ul. Banacha i przecinać ul. Żwirki i Wigury.

Następnie głosowano stanowisko Rady Dzielnicy ws. zagospodarowania Parku Zachodniego i budowy linii tramwajowej http://iochota.pl/mobile/actions/news/16458. Radni głosami 16 za, przy 1 przeciw i 1 wstrzymującym się, przyjęli stanowisko w którym wyrażają zadowolenie z faktu, że w najbliższych latach zostaną zrealizowanie dwie ważne inwestycje, o które od lat zabiegali mieszkańcy i ochocki samorząd.
Niebawem rozpoczną się konsultacje oraz zostaną zwołane osobne sesje Rady Dzielnicy Ochota ws.:

  1. zagospodarowania Parku Zachodniego,
  2. stanowiska wobec szczegółowego przebiegu ochockiego odcinka linii tramwajowej,
  3. stanowiska wobec przebiegu linii tramwajowej przez Pole Mokotowskie   

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz