poniedziałek, 27 kwietnia 2015

Park Zachodni i "zielone" konsultacje społeczne

Zielony Żoliborz już był – w piosence T.LOVE. A zielona Ochota? Nie od dziś (ani nawet nie od wczoraj) nasza ochocka przestrzeń kojarzy się z zielenią. Wśród samych mieszkańców dzielnicy, miasta, wszystkich gości. Od jakiegoś czasu Ochota parkami stoi – nie tak dawno rozgorzała dyskusja na temat zagospodarowania Pola Mokotowskiego, potem zrobiło się głośniej o budowie kolektora przez Park Szczęśliwicki, w końcu – rozpoczęły się konsultacje dotyczące wyglądu i kształtu „nowego” Parku Zachodniego.

Dzisiaj jest to dosyć dziki teren naprzeciwko Dworca Zachodniego. Za kilka lat – miejmy nadzieję jeden z ładniejszych i bardziej reprezentacyjnych parków Warszawy. Kiedyś dojedzie tu przecież trzecia linia metra, wcześniej jednak w tej okolicy pojawi się „nasz” tramwaj. W okolicy powstają nowe bloki, jest uczelnia, przychodnia… Dla wielu osób ten park jest elementem codziennych spacerów z psem, spędzania wolnego czasu pod chmurką, gdy jest ciepło. A jednak, miejsce niestety dosyć chaotyczne, nijakie, idealnie komponujące się z szarością i powiewem poprzedniej epoki, który dociera z drugiej strony Alej Jerozolimskich.
Ruszył cykl spotkań z mieszkańcami, na których jest dyskutowana przyszłość Parku Zachodniego. Urząd Dzielnicy przedstawił swoją koncepcję zagospodarowania tego miejsca. Pojawił się też alternatywny projekt mieszkańca Ochoty, architekta Jerzego Ebinga. Dotychczas była możliwość wzięcia udziału w trzech dyskusjach dotyczących tego parku. Przed nami kolejne:
  • 28.04 godz. 16.30 otwarta Komisja Polityki Przestrzennej, Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska w Urzędzie Dzielnicy Ochota ul. Grójecka 17a
  • 5.05 godz.18.00 spacer po Parku Zachodnim (zbiórka przy przychodni Szczęśliwicka 36)
Policzone zostaną także pojazdy i pasażerowie – drugą częścią badania ruchu jest pomiar liczby poruszających się pojazdów. Pomiary będą prowadzone od wtorku do czwartku, pojazdy będą liczone w ponad 200 punktach na granicy aglomeracji, na granicy Warszawy, w centrum miasta, na ulicach przecinających średnicową linię kolejową od Piastowa do Halinowa i na mostach. Poza tym badacze policzą pasażerów w metrze, tramwajach, autobusach i pociągach SKM, WKD oraz Kolei Mazowieckich - łącznie w 130 punktach zlokalizowanych podobnie jak na drogach, a także pasażerów pociągów dalekobieżnych na Dworcach Wschodnim, Centralnym i Zachodnim. Kolejnym elementem badania będą badania ankietowe pasażerów autobusów komunikacji regionalnej i ruchu pojazdów ciężarowych.

Nie ma co ukrywać – Park Zachodni w obecnej postaci straszy. Zimą jest to droga przez wyboistą mękę. Często z duszą na ramieniu, bo z oświetleniem tego miejsca najlepiej nie jest, a nie jeden belzebub już czyhał za niektórymi z drzew. Przyjdźcie, weźcie udział w konsultacjach. Weźmy udział razem. Zapoznajcie się z różnymi koncepcjami zagospodarowania terenu parku. Powiedzcie co Wam pasuje, a co nie. Ten park będzie już na lata!

Ochota parkami stoi, a cała Warszawa konsultacjami. 
Do 22 kwietnia trwały konsultacje dokumentu Strategia Rozwoju Obszaru Metropolitarnego Warszawy do roku 2030. Chodzi o wypracowanie wspólnej misji i wizji obszaru oraz wskazanie strategicznych kierunków działań. Uwaga! Nie trzeba się nigdzie fatygować! Wystarczy wypełnić formularz do składania uwag i wysłać go mailem. Formularz do składania uwag, a także sam dokument w linku poniżej, polecamy lekturę:

Rozpoczęło się także Warszawskie Badanie Ruchu – pierwsze od 10 lat kompleksowe badanie zachowań komunikacyjnych mieszkańców Warszawy i wszystkich osób po Warszawie podróżujących. Ostatnie badania były w latach 1969, 1980, 1993, 1998, 2005. W międzyczasie powstały nowe drogi, rozwinęła się sieć tramwajowa (i niech rozwija się dalej!), mamy dwie linie metra, kawałek obwodnicy. Powstanie komputerowy model ruchu, oparty również o dane zbierający informacje o podróżach na drogach poza Warszawą. Pierwszy raz zostanie przygotowany model ruchu rowerowego. Nie zdziwicie się zatem jeśli któregoś dnia zastuka do Was ankieter pytający o ruch w Warszawie – odpowiedzcie mu co myślicie. Dzięki temu powstanie „dzienniczek podróży” – opisujący cele podróży, powodu, ich liczbę, czas trwania itd. Badanie przeprowadzą ankieterzy z instytutu badawczego PBS Sp. z o.o. posiadający identyfikatory ze zdjęciem oraz list podpisany przez dyrektora Biura Drogownictwa i Komunikacji Urzędu m.st. Warszawy. W razie wątpliwości, tożsamość ankieterów będzie można potwierdzić w Miejskim Centrum Kontaktu, dzwoniąc pod numer 19 115.
Badanie kończy się dziś - 27 czerwca, ale wyniki badań zostaną opublikowane w listopadzie. Model ruchu będzie gotowy do końca maja 2016 r.
Zatem – niezależnie czy z perspektywy Ochoty, czy całej Warszawy, czy też aglomeracyjnie – myślmy o naszej przyszłości. Planujmy ją razem, wyraźmy się, póki jeszcze mamy na to czas. Bo jak zostanie wbita pierwsza łopata, będą konsultacje, ale dotyczące kolejnych, innych projektów. Skorzystajmy z tych, co są teraz!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz