wtorek, 28 stycznia 2014

"Czekając na tramwaj" cz.1, czyli Kontrakt Terytorialny

Co to jest Kontrakt Terytorialny?

Dzisiaj zaczynamy naszą podróż przez meandry instytucji i zasady podejmowania decyzji w sprawie budowy linii tramwajowej. Przyjrzyjmy się bliżej, co dzieje się, kiedy sprawa kolejnej linii tramwajowej zostanie zaakceptowana na szczeblu miejskim, ale wciąż nie zapadła ostateczna decyzja. Tak jest właśnie w naszej sytuacji, dlatego ważnym dla nas dokumentem może okazać się KONTRAKT TERYTORIALNY. Brzmi bardzo poważnie i czy właśnie taki jest w rzeczywistości?

Jednym zdaniem – KT to dokument, który ma pomóc w koordynacji działań między rządem, a samorządem. Dlaczego rządem? Co mają politycy do naszej linii tramwajowej? Otóż, musimy sobie zdać sprawę z faktu, że decyzja o budowie, np. nowej trakcji jest ściśle połączona z Ministerstwem Rozwoju Regionalnego. Koszty takiej inwestycji są na tyle duże, że trzeba zabezpieczyć środki na jej budowę. Budżet miasta nie obejmuje takich wydatków. Bez akceptacji rządu ani rusz.

Drugim Ministerstwem, w którym możemy szukać informacji na temat planowanych inwestycji, jest Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju. To właśnie z jego strony internetowej dowiadujemy się, co jest zapisane w KT:
  • zasady dotyczące koncentracji tematycznej (czyli na co będą kierowane fundusze);
  • określenie obszarów strategicznych;
  • podział Funduszy Europejskich pomiędzy województwa;
  • zasady podziału Funduszy Europejskich pomiędzy poziom krajowy i regionalny.
I bardziej szczegółowo, czyli:
  • ogólna charakterystyka województwa, w tym analiza jego mocnych stron i barier rozwojowych oraz rekomendowane działania prorozwojowe w odniesieniu do całego obszaru;
  • propozycje dziedzin, których wsparcie będzie priorytetem dla danego województwa;
  • propozycje priorytetowych inwestycji oraz ich wstępna wycena.
Oprócz tego, określa się Założenia Umowy Partnerstwa, czyli jakie są cele i zasady przyszłego wydatkowania funduszy oraz Programy na lata 2014-2020. Wszystkie zasady powyższych dokumentów są szczegółowo opisane prawnie. Dla zapewnienia stabilnych podstaw prawnych dla Kontraktu Terytorialnego Minister Rozwoju Regionalnego zaproponował nowelizację Ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw. Dlatego warto się na nią powoływać, kiedy chcemy uzyskać merytoryczną odpowiedź.

W KT rozważane są następujące obszary: Badania i rozwój, Transport, Środowisko, Energetyka, Społeczeństwo, Polska Wschodnia. Propozycje do KT zbierane były do końca sierpnia. Projekt linii tramwajowej Wilanów-Bemowo znalazł się we wstępnej wersji.  Jakie kryteria są najważniejsze w doborze projektów do KT? Jak czytamy w  prezentacji Mazowieckiego Biura Planowania Regionalnego:

•  Znaczenie i zasięg terytorialny projektu dla województwa (regionalny/subregionalny)
•  Zgodność projektu z kierunkami działań i działaniami SRWM do 2030 r.
• Komplementarność projektu z projektami z indykatywnego wykazu indywidualnych projektów kluczowych dla RPO WM
• Kompletność danych, w tym przede wszystkim: opis przedsięwzięcia, jednostka odpowiedzialna oraz wartość
• Zgodność projektu z wytycznymi zawartymi w rozporządzeniach Unii Europejskiej na lata 2014-2020
• Duża wartość projektu (preferowane powyżej 100 mln zł)

Zadzwoniliśmy do MBPR z pytaniem, na jakim etapie są prace nad Kontraktem Terytorialnym. Otrzymaliśmy odpowiedź, że KT powinien być zatwierdzony w pierwszej połowie lutego i właśnie jest analizowany przez Zarząd. Kto wchodzi w skład Zarządu? Na pewno Pan Marszałek – tak wyjaśnił nam  Pan z MBPR. Zatem czekamy!





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz